مقالات مرتبط

دسته بندی های محتوایی

پتانسیل اقتصادی هوش مصنوعی مولد: مرز بهره‌وری آینده(The next productivity frontier)

شرکت مکنزی اخیرا با ارائه گزارش ۲۰۲۳ خود در خصوص نقش بالقوه هوش مصنوعي مولد در اقتصاد جهاني ۶۳ مورد کاربرد این فناوری را در صنایع مختلف ارائه کرده است.

 مطابق این بررسی، پیش‌یینی شده‌ است که هوش مصنوعي مولد می تواند ارزشی معادل حدود ۲.۶ تا ۴.۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهاني(GDP) بیافزاید. با در نظر گرفتن این افزایش، درصد تاثیر تمامی انواع هوش مصنوعی در اقتصاد نیز ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

حدود ۷5 درصد از ارزش پیشنهادی که توسط موارد استفاده از هوش مصنوعي مولد ارائه ميشود در چهار حوزه: خدمات مشتریان، بازاریابي و فروش، مهندسي نرم افزار و تحقیق و توسعه است.

طیق ‌تحقیقات صورت گرفته بانکداری، فناوری پیشرفته(high tech) و علوم زیستی از جمله صنایعی هستند که می توانند بیشترین درصد افزایش درآمدی به ترتیب ۲۰۰ تا ۳۴۰میلیارد دلار، ۲۴۰تا ۴۶۰میلیارد دلار و ۶۰تا ۱۱۰میلیارد دلار را از طریق هوش مصنوعی مولد داشته باشند.

در این گزارش درصد افزایش درآمد توسط هوش مصنوعی مولد در صنایع بانکداری، تولیدات دارویی و سلامت، خرده‌فروشی و کالاهای مصرفی تخمین زده شده است.

هوش مصنوعی مولد در صنعت خرده‌فروشی و کالاهای مصرفی (از جمله نمایندگی‌های خودرو) می‌تواند با افزایش عملکرد در کارکردهایی مانند بازاریابی و خدمات مشتری، میانگین افزایش درآمد معادل ۳۱۰ میلیارد دلار داشته باشد.

در صنعت بانکداری نیز هوش مصنوعی مولد این پتانسیل را دارد که در بخش تحقیق و توسعه محصول و مهندسی نرم‌افزار باعث بهبود در فرآیندهایی شود که پیش‌تر توسط هوش مصنوعی ارائه شده‌اند( همچون بهبود سیستم‌های گزارش‌دهی و جمع‌آوری داده‌ها). ارزش بالقوه این فناوری در این صنعت حدود ۲۷۰ میلیارد دلار تخمین زده‌شده است. در صنعت علوم زیستی و دارویی، هوش مصنوعی مولد می‌تواند سهم قابل توجهی در کشف و توسعه دارو داشته باشد. میزان سهم پیش‌بینی شده میانگین ۸۵میلیارد دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *